Praca jako kontroler ruchu lotniczego to ciekawe zadanie i coraz bardziej popularne. Jednak żeby stać się częścią zespołu, należy zdać kilka egzaminów i przejść przez cały proces rekrutacji.
Jak wiadomo żaden egzamin nie jest prosty, ale ten na kontrolera sprawdza dość szczegółowo potrzebne umiejętności.
Co zrobić aby dostać wymarzoną pracę na tym stanowisku?
Warto wiedzieć kilka rzeczy na temat naboru.
Testy na kontrolera ruchu lotniczego- co warto wiedzieć.
Podejmuj decyzję, trzeba mieć ukończone osiemnaście lat. Do pracy jako kontroler, należy złożyć oświadczenie o niekaralności. Ponadto przyszły kontroler musi być odporny na stres. Na samym początku należy złożyć formularz aplikacyjny. Z pozoru jest to podobne do zwykłego CV, ale trzeba podać swoje trzy mocne i słabe strony. Z pozoru łatwe, ale później jak się okazuje, mocno weryfikowane. Dlatego też, naciąganie prawdy nie popłaci.
W formularzy zawarte są pytania pomocnicze między innymi; „Co motywuje Cię do pracy”, „Dlaczego chcesz pracować jako kontroler ruchu lotniczego?”
Złożony formularz jest wnikliwie weryfikowany. Następnie osoba zaproszona zostaje na test języka angielskiego oraz test kompetencyjny.
Testy FEAST są w formie elektronicznej.Po testach papierowych i elektronicznych, nadchodzi czas na test psychologiczny. Test taki nie jest prosty i wymaga nie lada umiejętności.
Po szeregu testów, kolejnym etapem jest rozmowa kwalifikacyjna i badania lekarskie. Po pomyślnym przejściu tych kroków, można zacząć szkolenie.
Przykłady testów feast.
Testy First European Air Traffic Controller Selection Test , czyli FEAST DART I FEAST MULTI PASS, to już wyższy poziom umiejętności.. Test składa się z wielu zadań, które sprawdzają logiczne myślenie. FEAST DART odbywa się na komputerze i zawiera próbne testy pracy i ocenia wielozadaniowość.
Egzamin komputerowy feast przeprowadza się z zachowaniem zasad obiektywizmu.
Cały etap polega na wykonywaniu kilku czynności jednocześnie. Wyznaczaniu tras, składanie elementów i figur według zaleceń, do tego dochodzi krótki czas wykonania zadania.
Pytania są podchwytliwe i wymagają dużego skupienia i zaangażowania.
Udzielenie prawidłowych odpowiedzi wymaga spostrzegawczości.
Przykładowym pytaniem jest; „Spraw aby równanie było prawdziwe dokładając tylko jedną zapałkę.”
Dodatkowo FEAST zawiera kwestionariusz osobowości , który trwa niepełną godzinę.
Testy FEAST mają na celu sprawdzenie umiejętności przyszłego kontrolera ruchu lotniczego.
Test na kontrolera ruchu lotniczego łączy ze sobą wiele umiejętności.
Testy FEAST przykłady.
Do pytań na spostrzegawczość należą pytania o poprawne złożenie bryły. Należy to zrobić szybko i w wyobraźni. Testy sprawdzają również umiejętność szybkiego liczenia. Może to być dodawanie, odejmowanie, dzielenie i mnożenie. Pytanie może być też z mnożeniem lub dzieleniem ułamków.
Najważniejsza jest szybka i logiczna reakcja.
W testach są zawarte także pytania związane z kombinacjami figur zacienionych. Należy je przesunąć w górę, dół lub w bok. Trzeba tylko pamiętać, że czas jest ograniczony i należy to zrobić w wyobraźni.
Test DART.
Test DART wymaga od kandydatów sprowadzenia samolotu przez system punktów kontrolnych.
Test taki polega na kontroli trzech samolotów przez cztery punkty kontrolne. Wszystkie samoloty muszą latać tylko w określonej wysokości. W dodatku trzeba to zrobić jednocześnie i słuchać sekwencji liter i cyfr. Najważniejsze jest, aby bezpiecznie pokierować samolotem i uniknąć kolizji.
Ten test najbardziej odzwierciedla powagę pracy kontrolera ruchu lotniczego.
To od niego zależy bezpieczeństwo ludzi.
Egzamin na kontrolera ruchu lotniczego.
Wszystkie etapy są ściśle powiązane ze sobą. Już na samym początku podczas uzupełniania kwestionariusza, pytania są sformowane tak, aby po odpowiedzi można było stwierdzić czy kandydat nadaje się na stanowisko. Testy FEAST są tworzone w sposób zbliżony do realnych zadań w pracy kontrolera. Osoby muszą oszacować odległości samolotu od innego wskazanego punktu. W układzie współrzędnych kropki, którymi zaznaczono obiekty muszą być rozpoznane. Punkty oznaczone w postaci kropek, mogą być bardzo mylące. Rozpoznawanie obiektów i określanie ich współrzędnych to nie jest prosta sprawa.
Wyniki są podawane zaraz po teście, lub poprzez list, czy też telefonicznie. Wyniki są obliczane przez komputer centralny Eurocontrol.
Niestety na każdym etapie egzaminu można odpaść. Do kolejnego egzaminu można podejść dopiero po upłynięciu kilkunastu miesięcy, najczęściej jest to dwa lata.
Wiele osób próbuje sił, mimo iż musi czekać sporo czasu. Selekcja osób jest bardzo ostra i niewątpliwie szczegółowa a sam egzamin na kontrolera lotów wymaga dużo przygotowań.
Praca kontrolera wiąże się z prestiżem i uznaniem społecznym, ale i z dużą odpowiedzialnością.
Kontroler lotów musi być odporny na stres, odpowiedzialny, spostrzegawczy oraz odznaczać się zdolnością logicznego i szybkiego myślenia.
Zachęcające do starań są także zarobki. Na stanowisku kontrolera ruchu lotniczego można zarobić od dziesięciu do dwudziestu tysięcy złotych.
Ta kwota jest swego rodzaju wabikiem dla ambitnych ludzi. Warto spróbować swoich sił i zostać kontrolerem,