Airbus A330 MRTT jest produktem koncernu Aurbus Defence and Space. Są to samoloty skonstruowane specjalnie jako samoloty cysterny, które powstały na bazie samolotów pasażerskich do obsługi lotnictwa wojskowego. A330 MRTT jest odpowiedzią na monopol Boeinga, który dużo wcześniej rozpoczął pracę nad tego typu maszynami i wprowadził na rynek Boeninga KC 767, który wszedł na miejsce innych wiekowych już jednostek, które były wykorzystywane przez wiele krajów. Prace na A330 MRTT rozpoczęły się już w 2001 r. na zlecenie Niemiec i Kanady. Airbus zaoferował maszynę, która może zabierać 20 ton paliwa więcej od Boeninga oraz opiera się na nowocześniejszej bardziej innowacyjnej konstrukcji. Planuje się, aby w 2021 roku samolot otrzymał certyfikat zezwalający na automatyczne tankowanie w powietrzu. Maszyna będzie mogła być również użytkowana do jako przekaźnik transmisji danych w ramach programu Future Air Combat System, do którego należą europejskie myśliwce najnowszej generacji. Obecnie Airbusy przystosowywane są do wykonywania różnych nowych możliwości operacyjnych.
Do czego służą A330MRTT?
Pomimo przystosowania do transportu paliwa, samoloty te mogą przewozić także ładunki i transportować ludzi, nie zmniejszając udźwigu przewożonego paliwa. Do tego momentu Airbus wyprodukował 30 samolotów dla 13 krajów. Obecnie informacje zbierane przez Airbusa dołączają do systemu wymiany danych, ponieważ jest to maszyna, która komunikuje się i współpracuje z innymi jednostkami. Planuje się użyć go do przekazywania danych w ramach sieci informacji Network of the Sky, która w sprawny sposób łączy wszystkie obecne technologie dotyczące łączności: 5G, radiowej, satelitarnej i laserowej w bezpieczną używaną przez wszystkich sieć informacyjną o sporej przepustowości. Airbus jest testowany, jako przekaźnik danych dla wszystkich sieci informacyjnych zarówno wojskowych, jak i cywilnych. Jednocześnie nie przerywane są testy dotyczące głównego zadania Airbusa, czyli tankowanie i transport. Obecnie prowadzone są próby, które skończyły się sukcesem, z użyciem twardego łącza. System ten polega na automatycznym naprowadzaniu końcówki bomu do wlotu paliwa dokładniej i sprawniej. System pozwala przyspieszyć działania, dzięki czemu łatwiej uniknąć błędów, które mogą być spowodowane złym działaniem człowieka, a tym samym przyczynia się do bezpieczeństwa wszystkich zaangażowanych załóg samolotowych. Próby były wykonywane przy użyciu myśliwców i dużych transportowców. Obecnie samoloty te używają: Arabia Saudyjska, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Australia, Wielka Brytania.