Ze względu na potrzebę szybkiego przemieszczania się człowieka, wzrósł ruch samolotowy. Otwiera się coraz więcej nowych lotnisk, położonych z dala od głównych centrów komunikacyjnych, które udaje się dobrze połączyć, aby ludzie mogli przemieszczać się bez problemu. Transport samolotowy na świecie zyskał bardzo na znaczeniu, w związku z tym większość portów lotniczych jest poważnie obłożona pracą. Samoloty nie tylko latają w powietrzu, muszą jeszcze wystartować i wylądować. Ponieważ prędkość, jaką wtedy osiągają jest znaczna wymagają dobrych gum na koła. Wiele firm konkuruje ze sobą oferując wysokiej jakości opony lotnicze. Należy zauważyć, że te wykorzystywane przez samoloty różnią się znacznie od opona dla pojazdów mechanicznych, ponieważ ich główne zadanie jest inne. One muszą amortyzować maszynę podczas lądowania i pozwolić na bezpieczne kołowanie po lotnisku. Opony lotnicze zyskały miano półbalonowych, ale muszą być dość wąskie, aby nie stwarzały problemu podczas w chowania i wysuwania podwozia. Są wyjątkowo narażone na zniszczenie i zużycie podczas lądowania Proces ten jest wieloetapowy, najpierw koło pozostaje w powietrzu, opona jeszcze się nie obraca i zaczyna trzeć o nawierzchnię, następnie osiąga maksymalne natężenie i znacznie zwiększa szybkość obracania, aby w kolejnym, kiedy cała masa maszyny utrzymywana jest przez podwozie, koło obracało się z dużą prędkością i dotykało je tylko tarcie boczne.
Jakie opony najczęściej stosuje się w samolotach? Air Michelin
Opony lotnicze wymienia się nieregularnie i nie można ustalić, czy zaplanować , kiedy będzie następny moment wymiany, dlatego załoga pokładowa zawsze dokładnie sprawdza samolot po przylocie i przed odlotem, właśnie dlatego żeby uniknąć niepotrzebnych niespodzianek. Przechowywane opony też ulegają zniszczeniu, parcieje i starzeje się, traci swoje właściwości, dlatego przed nałożeniem kolejnej, trzeba dokładnie sprawdzić jej wytrzymałość. Dla przykładu do samolotów Embraer stosowane są opony Air Michelin, które wymieniane są, co 6 miesięcy albo zgodnie z potrzebami. Opony samolotowe są bezdętkowe i zazwyczaj napełniane są wydestylowanym z powietrza azotem, rzadziej samym powietrzem. Proces ten znacznie podnosi koszty, ale dzięki temu dłużej utrzymuje właściwe ciśnienie w oponie oraz jest gwarancja, że nie zachodzi utlenianie jak w przypadku zwykłego powietrza. Zdarta podczas hamowania opona pozostawia ślady , które obniżają przyczepność i zmniejszają szorstkość nawierzchni, dlatego droga lądowania musi być zmywana specjalnymi preparatami.