Transport lotniczy

Uszczelnienia hydrauliczne

Uszczelnienia hydrauliczne

Lis 20, 2021

 

Uszczelnienia

Uszczelnienie to niezbędne elementy maszyn, bez których te nie działały prawidłowo. Jednym z rodzajów wcześniej wymienionych jest o-ring. O-ring to pierścień, będący mechaniczną uszczelką wykonaną w kształcie torusa. W zależności, z jakich materiałów jest wykonany, może być użyty w zastosowaniach statycznych, jak i w tych dynamicznych. Jednym z rodzajów tych uszczelniaczy są o-ringi FKM.

FKM

FKM jest to materiał klasyfikowany do kategorii ogólnie nazywanej fluoroelastomerami. Same fluoroelastomerów tłumaczy się jako syntetyczny kauczuk, który składa się z fluorowęglowodorów.
W skład każdego z FKM wchodzi fluorek winylidenu. Rodzaj tego materiału jest doceniany szczególnie za odporność np. na oleje i benzyny, jak również na wysokie temperatury, dochodzące do 200 stopni Celsjusza. Pochylając się jednak dokładniej, nad zaletami omawianego materiału należy powiedzieć o odpornościach na: ozon, promieniowanie UV, kwasy nieorganiczne czy trudnopalne ciecze hydrauliczne (HSC). Podkreślając plusy, nie można zapomnieć również o wadach, którymi z całą pewnością są słaba odporność na: stężone kwasy organiczne, octan etylu, doksan czy także wodę i parę wodną.

Oring FKM FPM

Sam materiał FKM spotykamy zdecydowanie najczęściej w połączeniu z materiałem FPM. Pierścienie uszczelniające FKM FPM Viton (ostatni człon to znak towarowy firmy DuPont Performance Elastomers, która jest jednym, z największych koncernów chemicznych na naszym globie a co za tym idzie również producentem materiału do tych uszczelek). O-ringi te jedne z najlepszych uszczelnień, jakie możemy znaleźć na rynku. Wykazują się one dużym wachlarzem odporności na różnorakie substancje, jak również na oddziaływania mechaniczne. Gałęzi gospodarki, w jakich wykorzystuje się omawiane uszczelki to m.in. przemysł chemiczny czy lotniczy.

Pierścienie hydrauliczne

Uszczelnienia hydrauliczne to kluczowe elementy maszyn. Bezpieczeństwo i funkcjonowanie takich gałęzi przemysłu jak m.in. motoryzacja czy budownictwo. Wyróżniamy kilka rodzai takich pierścieni:

  • Pierścienie prowadzące na tłoczyska – zadaniem tych pierścieni jest uszczelnienie tłoka w stosunku do cylindra. Cylindry hydrauliczne dzięki nim odpowiednio funkcjonują i mają właściwy kształt,
  • Pierścienie hydrauliczne na dławnice – uszczelki te chronią dławnice przed ciągłymi zmianami na powierzchni tłoczyska. Ważnym czynnikiem jest ich odpowiedni dobór, ponieważ są one narażone na ciężkie warunki pracy.
  • Pierścienie prowadzące – największą zaletą tych oto pierścieni jest dobra odporność na ścieranie. Dzięki takim właściwościom są one stosowane przy połączeniach typu metal-metal. Odznaczają się również, samo smarowaniem, dzięki czemu doskonale odnajdują się w uszczelnianiu np. siłowników hydraulicznych.
  • Pierścienie zgarniające – ich zadaniami jest uszczelnienie układów hydraulicznych i ochronienie ich przed wszelkiego rodzaju zanieczyszczeniami. Jeżeli by ich nie było eksploatacja i niszczenie się tych części postępowałoby zastraszającym tempie.
  • Uszczelniacze hydrauliczne statyczne – wyróżniamy także uniwersalne uszczelki, które potrafią spełniać wiele zadań. Te uniwersalne pierścienie to: x-ringi i już wyżej wspomniane o-ringi.

Pierwsze z nich wykazują się dobrą odpornością na m.in. oleje i smary mineralne czy ciecze hydrauliczne np. HSA. Mogą pracować w temperaturach od -30 do 110 stopni Celsjusza. Ich nazwa pochodzi od kształtu przekroju w kształcie litery x.
Natomiast drugie z uniwersalnych uszczelek to o-ringi, są one wykonywane z gumy NBR i ich przedział temperatur, w jakich mogą pracować identycznie jak x-ringi. Podstawową różnicą między tymi pierścieniami jest ich kształt przekroju, który dla w przypadku o-ringów wygląda jak litera O.
Ostatnim rodzajem pierścieni uszczelniających statycznych są GDS / GDS – OR, które są zamiennie używane dla wcześniej wymienionych o-ringów. Tym, co je różni jest to, że GDS / GDS – OR, są w stanie wytrzymać większe obciążenia i dedykuje się je do pracy przy wyższym ciśnieniu.

 

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *