Lotnisko to bardzo skomplikowane przedsięwzięcie, które musi pracować, jak w zegarku. Wszystkie elementy powinny być ze sobą zgrane, nikt nie może popełnić błędu, aby nie doszło do tragedii. Życie i zdrowie lecących ludzi zależy od dobrego skonfigurowania pracy nie tylko personelu pokładowego, ale również obsługi lotniska. Ramp agents, ramp coordinator i flight coordinator to podstawowi pracownicy lotniska, którzy dbają o bezpieczeństwo i komfort podróżnych. Zajmują się obsługą naziemną samolotów i zadbaniem o ich stan techniczny, który może zaważyć o dalszej podróży. Do ich obowiązków należy również ustalanie momentu wylotu i przylotu, tak by nie doszło do kolizji, ustawiają samoloty na płycie lotniska, sprawdzają ich stan oraz dostarczają pilotom niezbędne dokumenty potrzebne do startu i całej podróży. Pracownicy wieży sprowadzają samolot na lotnisko, używając wszystkich swoich umiejętności, aby spokojnie wylądował. Oceniają sytuację w powietrzu i zezwalają na pokonanie odpowiednich korytarzy powietrznych maszynom zbliżających się do danego lotniska. Kontrolują sprawny i precyzyjny przepływ maszyn, informują pilotów na bieżąco o sytuacji w powietrzu, by nie doszło do kolizji. Kiedy dyżurny koordynator ogłosi lądowanie do akcji wkracza obsługa płyty lotniska.

Jak sprawdzają samolot pracownicy naziemni?

Na postawie przesłanych dokumentów wiedzą, jakiej maszyny można się spodziewać, ilu będzie pasażerów i jaki bagaż dotrze oraz jak będzie rozmieszczony. Wiedzą też, czy nie ma dodatkowych problemów z podróżnymi, którymi już zajmuje się sekcja obsługi podróżnych. Równolegle muszą planować pracę odlatujących samolotów, tak by sprawnie zapakować bagaż i podróżnych i przede wszystkim dobrze wyważyć samolot przed odlotem. Ma to na celu odpowiednie ustawienie środka ciężkości statku powietrznego, które z kolei jest bardzo istotne ustawienie samolotu podczas lotu. Wszystkie te elementy wpływają na zużycie paliwa podczas podróży. Komputery pokładowe potrafią takie błędy skorygować podczas lotu, ale ma to niebagatelny wpływ na koszty spalania. Podczas podchodzenia do lądowania piloci informują o sytuacji w samolocie, która ułatwia pracę załodze na płycie lotniska. Każdy szczegół musi być dopracowany, ponieważ drobny błąd może doprowadzić do dużych strat materialnych i ofiar w ludziach. Dlatego praca obsługi lotniska musi być niezwykle skrupulatna, a drobiazgowo przeprowadzone przeglądu muszą zapewnić wszystkim bezpieczeństwo. Samolot nie może zatrzymać się na poboczu, jak samochód musi pokonać trasę, aby bezpiecznie wylądować.