ILA Berlin – Boeing E-3 Sentry AWACS + A310 MEDEVAC

A310-304 MRTT MEDEVAC był pierwszym samolotem, który wpadł mi w oko po wejściu na teren lotniska. Dodatkowo krótka kolejka do zwiedzania zachęcała aby skorzystać z okazji. Okazuje się, że ten A310 Luftwaffe to latający szpital. Samolot może jednocześnie przewozić 44 chorych pasażerów: 22 lekko chorych, 16 w stanie średnim oraz 6 wymagających opieki na poziomie OIOM. Na szczęście nigdy nie leci z pełnym obłożeniem. Zazwyczaj jest to 1-2 chorych na pokładzie, rzadziej 5 czy 6. Załoga wykonuje kilka misji miesięcznie, niemniej są one bardzo wyczerpujące dla personelu.

Boeing E-S Sentry AWACS

Kolejnym samolotem, o którym chciałbym napisać kilka słów jest kultowy Boeing E-3 Sentry AWACS. Na płycie berlińskiego lotniska pojawił się dokładnie ten sam egzemplarz, który w 2015 roku wykonywał misje przy wschodniej granicy Polski, co sprawiało, że był doskonale widoczny również z Warszawy. Miłą niespodzianką było przypadkowe spotkanie z Polakiem, mł. chor. Tomaszem Wojczyńskim, pełniącym obecnie służbę w strukturach wojsk NATO, odpowiada za dłuterminowe planowanie operacji. Nasz krajan okazał się niezwykle otwartym człowiekiem i chętnie podzielił się informacjami na temat AWACS. Otóż okazuje się, że widok E-3 Sentry na Polską nie jest czymś zaskakującym. AWACS patroluje naszą przestrzeń powietrzną codziennie, od poniedziałku do piątku. Najczęście w strefie PL1- to tak mniej więcej okolice Chojnic. Dokładne aktualne strefy operowania AWACS można znaleźć w AIP, rozdział MIL-ENR 2.4.1 (przyp. aut.).

Wielki talerz nad samolotem to nic innego jak radar. W trybie czuwania wykonuje 1/4 obrotu na minutę, a przy pełnej pracy 6 obrotów na minutę. Jego waga,  bagatela, 5 ton. Maksymalna obsada na pokładzie- 33 osoby, a minimum niezbędne do wykonywania misji- 16 osób. Załoga w kokpicie liczy 4 osoby: kapitan, co-pilot, nawigator i inżynier pokładowy. Wszystko dlatego, że egzemplarz o regu LX-N90443 liczy sobie już 35 lat, więc jego wyposażenie kokpitu nie należy do najnowszych. Na szczęście niedługo zostanie objęty programem „Glass Cocpkit” i zmodernizowany, co pozwoli na zmniejszenie załogi w kokpicie do 3 osób. W skrócie: nawigator wyleci:)

Załoga nieustannie ćwiczy, stąd przy każdej nadarzającej się okazji- czyli z reguły w lotach treningowych- zalicza symulowane tankowanie w powietrzu. Przeprowadzają procedurę podczepienia i odczepienia do tankowca, bez pobierania paliwa. W przypadku pełnego tankowania na taki manewr zarezerwowane jest około godziny, a sam proces podawania paliwa trwa około 20 minut. Czyli przez ponad kwadrans samoloty są ze sobą niejako „złączone”. Wymaga to najwyższego skupienia przez obie załogi- zarówno AWACS, jak i tankera.

AWACS z reguły operuje na wysokości 29000 – 30000 stóp.

Boeing E-3 Sentry ma 4 zmodyfikowane silniki, a w każdym 2 generatory prądu. Do pełnej pracy radaru wymagane jest minimum 6 generatorów. Pełny rozruch wszystkich systemów radarowych zajmuje około 30 minut.

To tyle jeśli o ciekawostki związane z AWACS. Zapraszam do zerknięcia na kilka zdjęć- szczególnej uwadze polecam kokpit. Wiadomo, że to najlepsze miejsce w samolocie do obserowania startu i lądowania;)

Tomkowi raz jeszcze dzięki wielkie za poświęcony czas i mam nadzieję do zobaczenia na kolejnych pokazach.

Zobacz pozostałe materiały z ILA Berlin AirShow:

Helikoptery

Airbus A400M Atlas oraz Mig 29 Fulcrum

Airbus A380 Emirates

Airbus A350-900 XWB

Zdjęcia różne, różniste

3 dni w lotniczym raju

Jedno jest niezmienne: zawsze możesz dać lajka, udostępnić wpis na swoim Facebooku lub podesłać linka znajomym. Pamiętaj o tym :)