ILA Berlin AirShow – 3 dni w lotniczym raju

Ila Berlin AirShow

DLA LENIWYCH, BĄDŹ NIE POTRAFIĄCYCH CZYTAĆ: linki do galerii ze zdjęciami są na końcu wpisu :)

Wyjazdu na ILA Berlin AirShow tak naprawdę nie miałem w planach. Jednak dzięki zaangażowaniu osób zarówno mi bliskich, jak i tych dalszych (za co wszystkim raz jeszcze ogromne dzięki) mogłem rozpocząć przygotowania do podróży. Może w przyszłości komuś się przyda pigułka wiedzy, więc przybliżę szczegóły organizacyjne wyjazdu.

TRANSPORT DO I Z NIEMIEC

Wybrałem pociąg PKP Intercity i w zasadzie jest to najlepsza opcja jeśli podróżuje się samemu. Bilet w jedną stronę €29 (można spokojnie kupić w promocji bodajże 30 dni przed wyjazdem). 250 zeta w dwie strony to spoko cena. Wysiadka na Berlin Ostbanhof.

TRANSPORT W NIEMCZECH

OSTBANH_20160603_163952Nie wiem czy najbardziej opłacalnym, ale na pewno najbardziej komfortowym wyjściem jest zakup Berlin WelcomeCard. Trzeba mieć na uwadze, że lotnisko Berlin-Schönefeld jest poza miastem, więc konieczna jest karta (znaczy ichni bilet) na wszystkie strefy: ABC. Koszt 3 dniowej to €29,50 ale można jeździć do oporu. Bilet należy raz skasować w machinie na peronie przed wejściem do pociągu. Na Ostbanhof kartę można kupić np. w oddziale/kasach(?) Deutsche Bahn- na poziomie 0- obok McDonalda- trudno nie znaleźć:)

DOJAZD NA LOTNISKO SCHONEFELD (1)

Pewnie opcji jest wiele, bo wujek Gugiel podpowiada kilka. Ale w tym wypadku nie słuchaj wszechwiedzącego wuja gdyż bredzi. Po prostu wsiądź w pociąg kolei regionalnych o numerze RE7 (Airport Express). Kursuje co pół godziny bodajże z peronu 6. Jedziesz 2 przystanki (w sumie około 20 minut) i jesteś na Schönefeld. Mała uwaga- WelcomeCard przydaje się o tyle, że na tym dworcu nie ma „normalnych kas”, są tylko automaty do których zawsze są konkretne kolejki. Wracając do centrum ludziska muszą swoje odstać, a ja z kartą myk, myk, myk… i od razu na peron:)

HOTEL + DOJAZD (2)

Oczywistym jest, że kryteria wyboru były dwa: rozsądna cena + blisko. Jak się okazało jedno z nich mogło być lekko mylące, ale o tym za chwilę. Jako że nie zamierzałem wydawać €100 za nocleg trzeba było uciec się do sprawdzonych w przeszłości rozwiązań. Sensownie cenowo wyglądał Ibis Budget Schoenefeld. Blisko lotniska- aczkolwiek nie wiedziałem dokładnie gdzie będzie wejście i czy tylko z jednej strony lotniska itd. Takie dylematy żółtodzioba. Niemniej rachunek €89 za dwa noclegi ze śniadaniem i możliwością zorganizowania prowiantu na cały dzień jest jak najbardziej OK. Do tego pod nosem stacja benzynowa, McDonald i Aldi (czynny do 20:00). Już po fakcie dopatrzyłem się, że w kompleksie handlowym po drugiej stronie ulicy jest też Netto. Pokój- jak to w Ibis Budget (czy  też wcześniej Etap Hotel)- czysto, schludnie i spokojnie, jednak bez żadnych luksusów. No, może poza TVP Info w telewizorni:) Tak więc miejscówkę mogę spokojnie polecić.

Wykuj na blachę, albo nawet wytatuuj na czole: na lotnisku Schönefeld nie wisiadaj w autobus 735!!! Nie daj się zwieść informacjom od pani z okienka w kasie Deutsche Bahn- kiedy ją spytasz jak dojechać do tego hotelu. Chyba, że chcesz dygać od autobusu z buta 1,5km przez łąki, przez pola, bo tak pokazuje wyznaczanie trasy w telefonie przez wuja Gugiela. Dwa kłamstwa wuja to zbyt wiele, żeby mu ufać bezgranicznie.

Wsiadasz w autobus 738 (jeździ raz na godzinę, ale to nie problem, ponieważ jak nie podejdzie czasowo kurs do hotelu, możesz też od razu jechać na ILA Air Show- wskazówka poniżej) i wysiadasz jakieś 300 metrów od hotelu. Nie zdziw się, kiedy autobus objedzie całe opuszczone jeszcze nie oddane do użytku nowe lotnisko. Chociaż przyznać należy, że kluczy zacnie. Przecież będąc w Niemczech wszyscy marzą, żeby się przejechać po Hugo-Eckener-Allee… Dojazd do hotelu zajmie około 20 minut. Luzik. Słowo pocieszenia: wsiadasz na pierwszym przystanku od pętli, więc na bank pojedziesz w dobrym kierunku:)

Uwaga: ostatni autobus do hotelu odjeżdża spod lotniska o 19:30.

DOJAZD NA ILA AIRSHOW BERLIN (3)

Z hotelu Ibis Budget  Schoenefeld masz autobus 738- jedziesz na końcowy, w kierunku lotniska oczywiście:) Na pętli stoją darmowe autobusy dowożące na targi. Trzeba się bardzo starać (jak dwóch herbatników z Czech), żeby ich nie zauważyć. Odjeżdżają co chwilę. 10 minut drogi i jesteś w raju:)

D-CSKY_9059

ILA BERLIN AIR SHOW – CO NA PŁYCIE

Na płycie samoloty:) Kwestie jedzenia i picia mnie nie interesowały, aczkolwiek miejsc z gastronomią nie brakowało. Rzuciło mi się w oczy, że wszystko kosztowało 3-4 ojrasy. Jakieś wursty, napoje itd. Koledzy z Silesia Spotters zdradzili sekret, że browar 0,3 literka też cenili po €3. Zaskoczeniem było, że przy wejściu ochroniarze trzepali okrutnie- Heimanny, wybebeszanie kuferków. Prawie jak na lotnisku. Plusem było, że nie zabierali napojów. Miałem dwie butle 1,25 i zero problemów.

ILA BERLIN AIRSHOW – MINUSY

Minus był w zasadzie jeden: trudność uzyskania informacji w języku innym niż niemiecki. W kasie Deutsche Bahn pani mówiła po angielsku gorzej niż ja. Militarnie odziany gruby Helmut spotkany na peronie, gdy tylko powiedziałem do niego good morning, od razu rozłożył łapy i wydusił ich weiß nicht, nie czekając na pytanie. Steward na międzynarodowej imprezie, stojący na pierwszej linii „strzału”, tuż po wejściu na teren targów nie znał ani słowa po angielsku. Coś do mnie szwargotał pokazując łapą, ale co nawijał, to ich weiß nicht… Cholera, gorzej niż w Polsce…

Po kilku pobytach w Niemczech zasadnicze przemyślenie mam jedno: słynny niemiecki Ordnung to propagandowy mit. Zdecydowanie lepiej pasuje do nich słowo Unordnung:/

Chyba tyle jeśli chodzi o kwestie organizacyjne. Ogólnie wszystko poszło gładko i sprawnie (nie licząc wydłużonej drogi do hotelu po przyjeździe). Jeżeli kiedyś będzie dane odwiedzić ILA Berlin AirShow ponownie, to prawie na pewno ucieknę się do tych samych rozwiązań.

Pora przejść do wrażeń stricte lotniczych. Było ich tyle, że długo się zastanawiałem jak się do nich zabrać. Myślę, że najsensowniej będzie je podzielić na kilka wpisów i w każdym skrobnąć parę słów:

Boeing E-3 Sentry oraz Airbus A310 Medevac

Helikoptery

Airbus A400M Atlas oraz Mig 29 Fulcrum

Airbus A380 Emirates

Airbus A350-900 XWB

Zdjęcia różne, różniste

Jedno jest niezmienne: zawsze możesz dać lajka, udostępnić wpis na swoim Facebooku lub podesłać linka znajomym. Pamiętaj o tym :)