Przelotówki – odsłona 1

Taniec z Syntą. Nikt nie obiecywał, że będzie lekko…

Fotografowanie przelotówek to dla mnie nowe doświadczenie. Nowe i nie najłatwiejsze, bo sprawdziło się wszystko o czym w rozmowie mówił Dawid: nie dość, że samoloty nie chcą latać nisko i powoli, to jeszcze trzeba zsynchronizować ostrzenie manualnie. Pierwsza próba nie wypadła pomyślnie, jednak trening czyni RNAV spottera:) Po przeczekaniu zimy przyszła pora na ponownie zmierzenie się z „wrogiem”, a kilka dni słońca pozwoliło trochę popstrykać z balkonu.

Efekty są następujące:
– „namierzone” podstawowe punkty gdzie pojawiają się samoloty. Dzięki temu prawie zniknął problem, że coś przemknęło niezauważone. Niestety „prawie” robi różnicę, bo akurat zaaferowany nadlatującym Aeroflotem przegapiłem Triple Seven Lufthansa cargo. A pilnowałem go od granicy Polski- leciał na FL290. Niefartownie w tym czasie zostawiane smugi były bardzo krótkie i w ten sposób zapłaciłem pierwsze frycowe.:(

– dosyć sprawnie idzie łapanie samolotów w kadr, co pozwala na „cyknięcie” nawet przelotówek lecących mniej więcej po trasie BOKSU-POLON. Czyli jakieś 10 sekund na reakcję, bo pojawiają się w prześwicie między blokami.

– plusem jest też opanowanie śledzenia poruszającego się samolotu, co sprawiało nie lada trudność, szczególnie kiedy musiałem manewrować teleskopem w dwóch płaszczyznach.

– osobiście doradzam korzystanie z wężyka spustowego. Pozwala to przestać myśleć, że przydałaby się trzecia ręka. Nie wiem czy inni też tak robią, ale ja nie zamierzam z tego udogodnienia rezygnować.

Dużo smug kondensacyjnych rozpłynie się na niebie zanim dobrze opanuję ostrzenie. To zdecydowanie najtrudniejsza część zabawy, bo poruszający się samolot zupełnie inaczej się prezentuje w podglądzie aparatu, a inaczej na komputerze. Cóż… nie wszystko na raz.

Uprzedzam, że to nie jest ostatni set zdjęć jaki się tu znajdzie, aczkolwiek mam nadzieję, że to jakoś przeżyjecie i zajrzycie znowu:)

Przelotówki – czwartek – 09.04.2015

Bardzo udany dzień i szczęście początkującego. Krótki dyżur balkonowy przyniósł pięknie pozującego „garbatego” Thai Airways. Życzyłbym sobie więcej takich póz.

HS-TGA_FL380_1741
Boeing B747-400 Thai Airways HS-TGA – rotacja BKK – LHR – FL 380
HS-TGA_FL380_1754
Boeing B747-400 Thai Airways HS-TGA – rotacja BKK – LHR – FL 380

 

piątek – 10.04.2014

Nic spektakularnego się nie wydarzyło. W zasadzie jedyną ciekawostką był A330 KAL, ale oczywiście musiałem akurat na nim robić testy z ISO. Wyszło jak wyszło, i dokumentacyjnie zostanie w archiwum.

D-AILF FRA-DME FL 370
D-AILF FRA-DME FL 370
HL-7585 PRG-ICN FL 350
HL-7585 PRG-ICN FL 350
I-BIMA LED-FCO FL 360
I-BIMA LED-FCO FL 360
TC-JVF GOT-IST FL 370
TC-JVF GOT-IST FL 370
VQ-BHK PRG-SVO FL350
VQ-BHK PRG-SVO FL350
YL-BBI RIX-VIE FL 360
YL-BBI RIX-VIE FL 360

sobota – 11.04.2015

Dwie zacne ciekawostki: B747-8 Lufthansy pomykający z Frankfurtu do Pekinu. Leciał „nisko”, bo zaledwie na FL330. Drugi rodzynek- Boeing 777 Turkmenistan Airlines w trakcie lotu z Londynu do Aszchabadu

D-ABYS FRA-PEK FL 330
D-ABYS FRA-PEK FL 330
D-AECE_FRA-MSQ_350_2256
D-AECE FRA-MSQ FL 350
D-AILH_FRA-DME_350_2044
D-AILH FRA-DME FL 350
D-AIUJ_FRA-VKO_390_2058
D-AIUJ FRA-VKO FL 390
EI-DBK_NRT-FCO_380_2112
EI-DBK NRT-FCO FL 380
EZ-A779_LHR-ASB_350_2347
EZ-A779 LHR-ASB FL 350
OH-LXM HEL-LJU FL 360
OH-LXM HEL-LJU FL 360

niedziela – 12.04.2015

 

D-AIHW MUC-ICN FL 330
D-AIHW MUC-ICN FL 330
EW-283PA FRA-MSQ FL 330
EW-283PA FRA-MSQ FL 330
HA-LWX RIX-BCN FL 380
HA-LWX RIX-BCN FL 380
OH-LZF HEL-FCO FL 380
OH-LZF HEL-FCO FL 380
  • Łukasz Rakowski

    No no, całkiem nieźle się to prezentuje. Czekam na więcej