Nowe ceny katalogowe samolotów Airbusa na 2015 rok

Airbus zwiększył średnie ceny katalogowe samolotów o 3,27 proc. Nowy cennik obowiązuje od 1 stycznia 2015 r. Wzrost cen o 3,27 proc. został skalkulowany zgodnie ze standardową formułą eskalacji na okres od stycznia 2014 r. do stycznia 2015 r. i pozwoli firmie na zachowanie rentowności.

Średnie ceny katalogowe samolotów Airbusa na 2015 r. (mln USD)

A31874,3
A31988,6
A32097,0
A321113,7
A319neo97,5
A320neo106,2
A321neo124,4
A330-200229,0
A330-800neo249,6
A330-200 Freighter232,2
A330-300253,7
A330-900neo284,6
A350-800269,5
A350-900304,8
A350-1000351,9
A380-800428,0

Komercyjne sukcesy Airbusa s 2014 r:

  • Rosnący popyt na innowacyjne modele A320neo i A330neo;
  • Rekordowa liczba dostaw w segmencie samolotów szerokokadłubowych Airbusa;
  • Rekordowy w branży portfel zamówień obejmujący 6 386 samolotów Airbusa –oznacza optymistyczną prognozę długoterminową

 

W roku 2014 Airbus przekroczył plan, osiągając nowy rekord 629 samolotów dostarczonych 89 klientom, w tym ośmiu nowym. W zeszłym roku firma dostarczyła 490 samolotów z rodziny A320, 108 – A330, 30 – A380 oraz pierwszy samolot A350 XWB. Te osiągnięcia produkcyjne oznaczają, że w roku 2014 liczba samolotów dostarczonych przez firmę Airbus wzrosła już 13. rok z rzędu, bijąc poprzedni rekord ustanowiony w 2013 r.

Airbus zdobył również 1 456 zamówień netto od 67 klientów (w tym 14 nowych), co stanowi drugi najlepszy wynik w historii producenta. Klienci zamówili 1 321 samolotów wąskokadłubowych i 135 szerokokadłubowych. Dzięki temu portfel zamówień wzrósł do poziomu 6 386 samolotów o wartości 919 mld dolarów (według cen katalogowych), co jest nowym rekordem branżowym.

Na koniec 2014 roku udział firmy Airbus w rynku samolotów powyżej 100 miejsc wyniósł ponad 50%. Wśród wielu sukcesów sprzedażowych wymienić można model A330neo, który zebrał 120 potwierdzonych zamówień w ciągu zaledwie sześciu miesięcy od ogłoszenia uruchomienia tego programu. Kolejnym ważnym wydarzeniem był wybór przez linie lotnicze Delta modelu A330neo na trasy transatlantyckie oraz modelu A350 na trasy transpacyficzne. Rok 2014 upłynął także pod znakiem niezmiennej popularności modeli A320neo i A320ceo, które zdobyły wiele zamówień, w szczególności od firm leasingowych.

Z perspektywy przemysłowej najważniejszym wydarzeniem minionego roku było ukończenie programu testów i certyfikacji A350 XWB, czego kulminacją była terminowa dostawa pierwszego samolotu dla linii Qatar Airways. Zgodnie z założeniami, dostarczyliśmy również 30 samolotów A380, a wśród nowych operatorów tego modelu powitaliśmy linie Asiana, Qatar Airways i Etihad. Jednocześnie, w miarę jak program A330neo nabiera rozpędu, cieszący się stałą popularnością model A330ceo jest bezustannie ulepszany dzięki naszemu zaangażowaniu w sukcesywne wprowadzanie innowacji. Program A320neo również postępuje zgodnie z planem. We wrześniu 2014 r. samolot odbył pierwszy lot, co pozwoli uzyskać odpowiednie certyfikaty w trzecim kwartale oraz dostarczyć pierwsze samoloty w czwartym kwartale bieżącego roku.

– 2014 był dla nas znakomitym rokiem. Zespoły Airbus nie tylko spełniły, ale także przekroczyły założone cele. – powiedział Fabrice Brégier, prezes i dyrektor generalny firmy Airbus – Airbus dokonał również znaczących postępów w zakresie reorganizacji zmierzającej do przyspieszenia, uproszczenia i zwiększenia elastyczności działania firmy, a nasza strategia sukcesywnego wprowadzania innowacji pozwala nam umocnić naszą wiodącą pozycję rynkową we wszystkich kategoriach samolotów.