#SZORT: Szybki konkurs

DSC_0882Święta, święta… i po świętach. Po tym banalnym stwierdzeniu (żeby nie powiedzieć iż to suchar nad suchary), pora na szybki konkurs. Do zdobycia dwa drobiazgi firmowane przez PLL LOT: notatnik (za pierwsze miejsce) i smycz- bardzo nietypowa (za drugie).

Zadanie jest proste: dokończ „historię” podając jak najwięcej szczegółów. A to było tak:

„Dawno, dawno temu, w latach dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku był sobie pałac, a w nim same dziwy… Wróć, nie ta bajka:) … działały sobie przez jakiś czas w Polsce, w Warszawie pewne linie lotnicze. Cargo.”

Teraz twoja kolej. Podaj jak najwięcej informacji o jakie linie chodzi, kiedy działały itd… itp… Im więcej tym lepiej. Odpowiedzi zamieszczajcie do 31 grudnia 2014 w KOMENATARZACH POD TYM WPISEM. Są moderowane, więc odpowiedzi innych poznacie dopiero w Nowy Rok, tak żeby nikt nikomu szczegółów nie podkradał.

* * * * *

EDIT: po burzliwych obradach, trzaskaniu drzwiami i wielokrotnym nie zgadzaniu się z własnym zdaniem jest werdykt. Warto zauważyć, że jednogłośny:)

1 miejsce: Hubert Sójka
2 miejsce: Micha-ek

ponadplanowo jest jeszcze drobne wyróżnienie dla Grzesia.

Skontaktuję się z Wami przez maile podane w Disqusie, albo inaczej… :)
Dzięki wszystkim za udział i do następnego konkursu.

P.S. Wiem, że wybór jest subiektywny, niesprawiedliwy ale za to mój własny:)

* * * * *

Pamiętaj, że zawsze i w każdej dowolnej chwili możesz polubić fan page i/lub udostępnić ten wpis dalej :)

  • EuroLOT?

  • Jarosław Kusak

    W latach 1990-1996 działały polskie linie lotnicze Polinippon Cargo. Przewoźnik został założony przez Ireneusza Sekułę.
    Posiadały w swojej flocie dwa samoloty Iljuszyn I-18D

    SP-FNB”Agata” nr 186009202
    i SP-FNC”Hubert” nr 188010903
    Kod ICAO PLN
    znak Polnippon

  • Boguś

    Wydaje mi się, że chodzi o Polnippon Cargo. Były to polskie linie specjalizujące się w przewozach cargo. Powstały w 1990 roku. Ich siedziba znajdowała się w Warszawie. Linie dysponowały dwoma samolotami typu Ił-18D o znakach rejestracyjnych SP-FNB „Agata” oraz SP-FNC „Hubert”. Linia była zbazowana na lotnisku Okęcie. Przewoźnik zaprzestał swojej działalności w 1996 roku.

  • Micha-ek

    A linie te nosiły nazwę Polnippon Cargo. W swojej flocie posiadały dwa Iliuszyny 18D latające wcześniej we flocie linii Interflug, które zostały wykupione za 700 000 franków szwajcarskich. Jeden z nich nosił znaki rejestracyjne SP-FNB, a drugi SP-FNC. Dodatkowo samoloty otrzymały imiona Hubert i Agata. Linie istniały od roku 1990. W 1996 popadły w kłopoty finansowe, a rok później ogłosiły upadłość, a samoloty sprzedano linii Polonia Airways.

    O linii krążyły plotki, że zajmuje się przewozem „różnych dziwnych towarów”. Spowodowane było to faktem, że podstawową działalnością miały być loty cargo do różnych egzotycznych miejsc, często także objętych wojną.

  • Grześ

    Właściwie brałem pod uwagę 3 linie. LOT Cargo od lat 60-90 (granica błędu statystycznego), oczywiście Polnippon( skąd ta nazwa?) i Polonia Airways, ktora przejęła na przełomie lat 94-99 samoloty Polnippon . Samoloty to IŁ 18D SP-FNB,SP-FNC. Wcześniej latały w Interflug dawne DDR.
    IŁ18D SP-FNC, który po przejęciu przez Polonia Airways dostał reg SP-FNZ został sprzedany do Afryki (u następnego przewoźnika 3D-SBZ) został później został zniszczony przez samolot lotnictwa Zimbabwe, na lotnisku w Demokratycznej Republice Konga.

    Co ciekawe. Z Polnippon był kojarzony dawny wicepremier ost. rządu PZPR Ireneusz Sekuła. W latach 90 , tzw. „latach przemytu” to on stał za zakupem t.j. wspomniałem 2 w/w samolotów z DDR, które wchodziły skrajnie niedochodowe linie Polnippon. Jako,że nadzorował służby celne jednocześnie nadzorował dawny majątek PZPR, stworzył w/w spółkę (Polnippon), która została sfinansowana z tego spieniężonego majątku. Rejsy tych samolotów kierowano do Turcji, , Kongo, Pakistanu, ogarniętego wojną do dziś Afganistanu, Somalii, czy byłej Jugosławii. Czy samoloty owe przeprowadzały tzw. operacje specjalne? Zapewne tak, gdyż destynacje samolotów wskazywały na przewożenie tzw. ładunków „wrażliwych na zlecenie wojskowych służb specjalnych t.j. broń, narkotyki i metale jak i kamienie szlachetne.

    Co ciekawe IŁ 18D „Agata” SP-FNB to obecnie reg ONZ-75004, w ….Kazachstanie. Lata do dziś. Między innymi dla Wiktora Anatoliewicza Buta- pierwowzoru bohatera granego przez Nicolasa Cage w filmie Lord of War-> Pan życia i śmierci

  • Purari

    Czy chodzi o Polnippon Cargo? :)
    ICAO: PLN. Linie powstały w 1990 roku i upadły w 1996 roku. Założycielem był Ireneusz Sekuła, siedziba znajdowała się w Warszawie. Linie posiadały dwa samoloty (Iły-18D noszące imiona Agata [SP-FNB] i Hubert [SP-FNC]), oba odkupione od Interflugu, po upadku linii odsprzedane Polonia Airways.

  • Łukasz Małek

    Polnippon Cargo działały w latach 1990-1996, obsługiały loty cargo dwoma maszynami Iliuszyn Ił-18D o regach SP-FNB „Agata” oraz SP-FNC „Hubert”, numery fabryczne to odpowiednio 186009202 i 188010903, których poprzednim właścicielem był Interflug. Linie te zostały założone przez Ireneusza Sekułę. Samoloty kupione za 700 tys franków szwajcarskich. W 1997 samoloty zostały sprzedane do Polonia Airways. Samoloty te w barwach Polnippon miały wykonywać loty cargo do egzotycznych miejsc, często objętych konfliktami.

  • Anna Kucharz

    Polnippon Cargo, działające w latach 1990-1996, posiadające na stanie 2 samoloty typu Ił-18D, o znakach SP-FNB „Agata” i SP-FNC „Hubert”, bazujące w Warszawie. Samoloty należały wcześniej do Interflug. Linia została założona przez Ireneusza Sekułę. W 1997 samoloty zostały sprzedane do Polonia Airways.

  • Hubert Sójka

    „Dawno, dawno temu, w latach dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku był
    sobie pałac, a w nim same dziwy… Wróć, nie ta bajka:) … działały sobie
    przez jakiś czas w Polsce, w Warszawie pewne linie lotnicze. Cargo.”

    Założył je jeden z polityków z pierwszego szeregu ówczesnej sceny… Ireneusz Sekuła. No cóż, trochę polatali bo od 1990 do 1996r. Samoloty mieli dwa, Iliuszyny Ił-18D,oba po Interflugu. Jeden nawet miał moje imię… SP-FNB „Agata” i SP-FNC „Hubert”. Piękne samoloty i bardzo lubiane przez pilotów, bezpieczne, dość szybkie, i dysponujące niemałym zasięgiem, bo 8000km. Choć to turbopropy.
    Interflug dostał je w latach 70-tych, od Rosyjskich braci z Wozduszno-Wojennych Sił. Ciekawostka, do końca znanej służby samoloty nosiły farbę antyradarową na powierzchniach sterów i skrzydeł, jedynie kadłub był przemalowywany. Komuś to pasowało by samoloty były trudniej wykrywalne, zwłaszcza w rejonach do których podobno latały. Jedna z maszyn po Polnipponie pasie się w Ałma Acie i wygląda całkiem przyzwoicie nawet. Ciekawe czy jest lotna..?
    http://www.airliners.net/photo/Mega-Air/Ilyushin-Il-18Gr/2529927/L/&sid=566d8f4fb999f4fc91975371ece660af
    Drugi samolot się znalazł gdzieś w Kongo w środkowej Afryce, podziurawiony jak sito, podobno woził wojsko walczące z rządem Laurenta Kabili.
    Niejeden miłośnik awiacji dałby sobie ręce poobcinać, gdyby mógł nadal te maszyny oglądać na żywo w Warszawie. Ba! Pielgrzymki by się pojawiały całe!
    Co woziły? Plotka głosi, że wiedza na ten temat jest niezbyt bezpieczna. Ten polityk, co był w spółce, wiedział co wożą i zabrał to ze sobą do Krainy Wiecznych Łowów (ewentualnie Wiecznie Wygranych Wyborów…), zgodnie z wolą gościa który umieścił mu w ciele 3 pociski kal.9mm.
    Generalnie działalność tych linii ustała w okolicy 1996 roku. Maszyny wykupiła Polonia Airways, która kontynuowała przewozy dla tych samych zleceniodawców co wcześniej Polnippon, ale krótko. Samoloty szybko poszły w leasing do firmy AIR CESS, której właścicielem był… handlarz bronią (jakoś ostatnio go złapali chyba) Wiktor But.

  • Grześ

    Oooo kurcze:)
    Dziękuję :)

  • Hubert Sójka

    Pełne zaskoczenie! :O
    Dziękuję!

  • Micha-ek

    O! Jak miło :) Dziękuję!